Wat is Adblue?

AdBlue is een waterachtige oplossing die wordt gebruikt om tot 85 procent van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof. Het product bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en erg zuiver ureum (32,5 procent). De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie). Het ureum CO(NH2)2 wordt gemaakt met ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). Dankzij een chemische reactie worden de NOx en het NH3 afgebroken tot N2 (stikstof) en H2O (water). AdBlue is biologisch afbreekbaar en bevriest bij -11 graden Celsius. Je mag het dus niet op koude plaatsen bewaren, en de samenstelling ervan kan trouwens ook wijzigen als het aan zonnestralen (UV) wordt blootgesteld.

Hoe weet ik of mijn auto AdBlue gebruikt?

Het AdBlue wordt gebruikt in auto’s met SCR en dat zijn hoofdzakelijk Euro 6-dieselmotoren. Het systeem wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en werd in de autosector geïntroduceerd in 2014. De belangrijkste merken die SCR in bepaalde modellen gebruiken zijn Audi, BMW, Citroën, Ford, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen. In sommige auto’s zit de AdBlue-vuldop naast de dieseltankdop, maar in andere zit hij discreter weggewerkt.

Waar tanken?

Onze Adblue installatie staat naast dieselpomp 5 en 6 zodat je de Vrachtwagen, bus of auto niet hoeft te verplaatsen. Onze installatie beschikt over 2 nozzels zodat zowel vrachtwagen als personenauto’s zonder problemen adblue aan de pomp kunnen tanken.